سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ قطره ای نزد خداوند، محبوب تر از دوقطره نیست : قطره خونی در راه خدا، و قطره اشکی در سیاهی [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

جوک تصادفی

شنبه 90 شهریور 12 , ساعت 12:53 عصر

در مورد تغذیه مناسب در محل کار، بسیار گفته اند شاید اهمیت این موضوع از آن جهت می‌باشد که بخش عمده از جامعه فعال کشور را شاغلین تشکیل می‌دهند. از طرفی، هر فرد شاغل به طور متوسط بیش از هشت ساعت از شبانه روز خود را در محیط کار می‌گذراند که شامل یک وعده غذا و حداقل یک میان وعده است. اغلب میان وعده‌ها با خوردن چای همراه است بسیاری عادت دارند چای را با قند یا شکر فراوان همراه کنند . پزشکان قند و شکر را با نام سم سفید می‌شناسند.

اغلب میان وعده‌ها با خوردن چای همراه است بسیاری عادت دارند چای را با قند یا شکر فراوان همراه کنند. قصد داریم خوردنی‌های مفید را جایگزین قند و یا شکر کنار چای شما عزیزان بنماییم. در این مقاله کوتاه ابتدا دلایلی در مورد این که چرا نباید قند یا شکر مصرف کنیم، ذکر می‌نماییم. سپس انواع خوردنی‌ها را به همراه خواص آن بر می‌شماریم.

قند و شکر،سموم سفید

این عنوان، عصاره نظریات پزشکان و متخصصین در مورد قند و شکر است و خود گویای همه چیز است. طبق مطالعات سازمان جهانی بهداشت، میزان مطلوب قند و شکر باید به کمتر از پانزده کیلوگرم در سال (42 گرم در روز در کل مواد غذایی مصرفی )برسد. از طرفی هر حبه قند در روز به میزان چهار تا پنج گرم، وزن دارد. یعنی تقریبا با مصرف هشت حبه قند در روز به میزان استاندارد سازمان جهانی بهداشت رسیده و مجاز به مصرف حبه قند بعدی نیستیم. این در حالی است که در سایر مواد مصرفی مثل غذا‌ها، شکلات‌ها، شیرینی‌ها و ... از قند یا شکر استفاده نشده باشد. با داشتن این استاندارد به برنامه غذایی خود بیندیشید و ببینید در این زمینه چه باید انجام دهید.هنوز سوالی در ذهنتان بدون پاسخ مانده است که چرا متخصصین و پزشکان، مصرف قند و شکر را چرا مضر می‌دانند که به آن سم سفید می‌گویند؟ در زیر به برخی ازمضرات مصرف این دو ماده اشاره می‌کنیم:
1-دستگاه ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند، در واقع، فردی که در برنامه غذاییش مصرف بی‌رویه قند و شکر وجود دارد، مقاومت بدنش در برابر ابتلا بیماری‌ها پایین‌تر است.
2-دفاع بدن را در مقابل عفونت‌ها کاهش می‌دهند. توصیه می‌شود حتی اگر عادت به مصرف قند و شکر فراوان دارید حداقل به هنگام ابتلا به بیماری‌های عفونی رژیم غذایی‌تان را تعدیل کنید.
3-خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.
4-کلسترول بد خون را افزایش داده و کلسترول خوب خون را پایین می آورد.
5-در جذب کلسیم و منیزیم که موادی مفید برای بدن هستند، ایجاد اختلال می‌کنند.
6-باعث پوکی استخوان می‌شوند. دندان‌ها را می پوسانند و بیماری‌های لثه را بدتر می‌کنند.
7-با حالاتی مثل افسردگی، سر درد (میگرنی)، اضطراب، اختلال تمرکز و فعالیت بیش از حد، ارتباط دارند.
8-غذای اصلی سلول‌های سرطانی در بدن هستند.


با ذائقه شیرین پسندمان چه‌کنیم؟

بی شک با خواندن مطالب بالا با ما هم‌عقیده شده‌اید که مصرف قند و شکر را کنترل کرده و آن را کاهش دهید. بهترین روش آن است که حداقل مصرف مستقیم آن که به همراه چای است کاهش دهید.سوال اینجاست که با ذائقه شیرین پسندمان که از گذشتگان مان به ارث برده ایم، چه کنیم؟ چای تلخ یا گس، یعنی چای با طعم واقعی به مذاق ایرانی‌ها خوش نمی‌آید.کنار چای‌تان به جای سموم سفید توت کشمش، توت خشک، انجیر خشک و خرما بگذاید و میل بفرمایید.
ترک این عادت دیرین کار ساده‌ای نیست. برای این کار چند اقدام ساده پیشنهاد ‌می‌کنیم. اول، هر حبه قند را به چهار قسمت تقسیم کنید. دوم، از خوردن چای داغ که باعث استفاده از قند بیشتری می‌شود، پرهیز کنید.سوم،کنار لیوان چای‌تان تنها یک حبه قند کوچک بگذارید و به جا آن بقیه قندان را از خوراکی‌های مفید پر کنید. با این کار کم‌کم ذائقه شما تغییر خواهد کرد.
در بخش‌های بعدی مقاله فواید چهار خوردنی پیشنهادی را بیان خواهیم کرد.

کشمش

انگور خشک شده که همه به نام کشمش می‌شناسند، قرن‌ها پیش به وجود آمده است. کشمش، میوه خشک مغذی است و مانند دیگر خشکبار‌ها در تمام سال یافت می‌شود. یک خوردنی پر از انرژی است. از فواید دیگر کشمش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند.
2-برای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی دارد. بر دندان نیز اثر مخربی ندارد و نشان داده شده از فساد دندان و لثه جلوگیری می‌کند .
3-منبع خوب ویتامین‌ها و عناصر مغذی بدن است. عناصر و ویتامین‌هایی هم چون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین ب در کشمش موجود است.
4-اگر به مدت چهار هفته هر روز کشمش مصرف کنید، آنتی اکسیدان در خون افزایش و کلسترول بد کاهش می‌یابد و باعث کاهش بیماری قلبی می‌شود.
5-اسپاسم یا گرفتگی عضلانی را کم می‌کند و رخوت را از بدن دور می‌کند.
6-باعث تقویت اعصاب می‌شود واسترس را کاهش می‌دهد.
7-مانند هویج، برای سلامتی چشم نیز خوب است.

توت خشک
جج
توت میوه‌ای آبدار، شیرین و لذیذ است. برای مصرف در زمستان، آن را خشک کرده و مانند کشمش میل می‌کنند. برخی خواص آن به شرح زیر است:
1-قند موجود در توت خشک برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند، ضرری ندارد.
2-به عنوان عامل تصفیه خون در نظر گرفته می‌شود، به این معنا که خون را تمیز کرده، تولید آن را افزایش داده و به طور کلی موجب تقویت کل سیستم خونی می‌شود.
3-به دلیل وجود آهن زیاد در توت، برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن نیز کاربرد دارد.

انجیر خشک

می‌گویند انجیر، مرده را زنده می‌کند. هر چند این جمله اغراق‌آمیز می‌نماید اما بیانگر خواص زیاد این میوه است. البته در مصرف آن و هر خوردنی دیگری رعایت اعتدال لازم و البته واجب است. از فواید انجیر خشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-انجیر تعرق بدن را زیاد می‌کند بنابراین، حرارت بدن را کاهش می‌دهد.
2-چاق کننده است و برای آنهایی که می‌خواهند وزن اضافه کنند، مفید است.
3-به علت دارا بودن دانه‌های ریز، باعث تقویت معده و روده می‌شود و یکی از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است.
4-هضم انجیر آسان است. دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند و برای درمان سوء هاضمه مفید است.
5-برای آنهایی که قند خونشان پایین می‌آید و یک دفعه احساس ضعف می‌کنندمناسب است، زیرا قند آن به سرعت در روده کوچک جذب می شود.
6-سرشار بودن انجیر از پتاسیم، تامین کننده سلامتی افراد ضعیف و کم خون و بی‌ اشتهاست.
7-انجیر به علت داشتن پتاسیم، درجه قلیایی بدن را بالا برده و در دفع اوره و چربی خون بسیار موثر است.

خرما

سی درصد از آب خرما را آب تشکیل می‌دهد. دو درصد پروتئین و کم‌تر از دو درصد چربی و املاح دارد. پروتئین و آب وجود در آن، بسته به نوع خرما و مرحله رسیدن آن فرق می کند. برخی از خواص خرما به شرح زیر است:
1-اسید اضافی معده را خنثی می‌کند. زیادی اسید معده باعث ترش کردن و دل درد می‌شود. در این هنگام، دو تا سه عدد خرمای تازه میل کنید.
2-کلسیم موجود در خرما عامل اصلی استحکام استخوان‌هاست.
3-فسفر آن نیز مانع ضعف اعصاب و خستگی می شود. به جای خمیازه کشیدن در محیط کار، همین الان یک خرما بخورید.
4-فیبر موجود در خرما برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم و دفع مواد غذایی مفید است. در ضمن به همین علت،می‌تواند از بسیاری از سرطان‌ها مانند سرطان کولون و معده پیشگیری کند.
5-به دلیل سدیم کم آن، برای افراد دچار فشار خون بالا که باید رژیم کم سدیم داشته باشند، مفید است.
6-از جمله میوه‌های شیرینی است که مصرف محدود آن برای بیماران دیابتی نیز مجاز شناخته شده است.
7-با جلوگیری از رشد میکروب، عامل پوسیدگی دندان، احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش می‌دهد.
8-چربی‌های خون را کاهش می‌دهد.



نشریه‌ گزیده مدیریت شماره 110


لیست کل یادداشت های این وبلاگ